torsdag 24 november 2011

Skogsskatter och julpyssel med barnen...


Hej!
Nu spirar förväntan på första snön, jag vill dra ungarna i pulka och busa i snön. Men inne i höstrusket sitter vi och pysslar fram en mysig julstämning. Om man nu kan ha det i detta rusk... 
Väl skyddad från regn och gråskala inne i värmen, alla tillsammans, så kan man mysa till det ändå :) 



Lingonris är bäst att plocka innan vintern pudrar sitt vita täcke över skog och mark. Likaså en dikesgran, innan den lilla rackarn fryser fast.
Just nu lyssnar jag på Josh Grobans Noel och njuter en stund... En lingonkrans är tillverkad och hänger på ett gammalt skåp i köket.




Dessa små söta ljuslyktor har jag och min 3 åring pysslat ihop. Ett roligt pyssel som är enkelt att utföra med sin lilla småtting. Det som behövs...
Glasburk, hobbylim, pensel, djup skål med strösocker, sen något att dekorera med, vi använde spets runt om och knöt en knut och lite gröna kvistar som jag band till krans och trädde över.
Lillan limmade med penseln, doppade glasburken i sockret och snurrade runt dem.
Efter torkning så dekorerade jag, men lillan klippte band osv. Bra familjepyssel!!!

Dom blir så fina med ett litet ljus i, man kan knappt ana att det är socker som är hemligheten.

Fortsatt mysig vecka i väntan på advent....

3 kommentarer:

rosenälvorna sa...

Hej, vad mysigt att pyssla med barnen och kul att de får känna att de gör riktiga saker, som ni andvänder. Christina

Tinas bo sa...

Hejsan!
Har precis hittat din härliga blog!!
Och har nu suttit ett tag och bläddrat igenom allt...
Gillar din stil!!
Så nu har du en ny följare!! :)

Kram Tina

shabby chic og lavendel sa...

Hei.. Dette var en koselig blogg eg ikkje har vært innom før. Glassene med lys i er nyydelige! Og så er det berre brukt sukker... Det skal eg prøve! Vil gjerne tilbake hit så eg skal sjå om eg ikkje får lagt meg til som følger.. :)

Ønsker deg en fin Mandag.
Klem fra Catharina